بازداشت مظنون به قتل یک زن ایرانی در آمریکا پس از ۳۸ سال

در سال‌های نخست، انگیزه قتل سیاسی فیروزه دهقانپور با توجه به نزدیکی او به گروه‌های چپ در ایران مطرح شده بود

ماهیگیران در اگوست ۱۹۸۳ جسد فیروزه دهقانپور را زیر یک پل پیدا کردند-عکس از World-Herald library

نشریه اوماها ورد ریپورت، از دستگیری یک مجرم جنسی خبر داده که متهم است ۳۸ سال قبل یک زن ایرانی را در آمریکا به قتل رسانده است.

عکس از@aliaconleyOWH

به گزارش آسوشیتدپرس، ماهیگیران جسد فیروزه دهقانپور را در ۱۴ آگوست ۱۹۸۳ زیر یک پل پیدا کردند. او درآن زمان حدودا ۲۰ ساله و دانشجوی دانشگاه نبراسکا در اوماها بود. علت مرگ او خونریزی ناشی از چند جراحت اعلام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس در آن زمان گمان می‌کرد که او جای دیگری و به دست فرد دیگری به قتل رسیده است و اقدام به نمونه‌برداری از مو و اثر انگشت بیش از ۱۰۰ دانشجو کرد. اما در نهایت به نتیجه ای نرسید. برخی باتوجه به عضویت فیروزه دهقانپور در سازمان فداییان خلق احتمال انگیزه‌های سیاسی در این قتل را مطرح کرده بودند که به در سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. اما هیچ یک از نظریه‌ها تایید نشد. یک افسر پلیس هم در سال ۱۹۸۴ به روزنامه اوماها گفته بود که جسد او بدون لباس پیدا شده اما مورد تعرض واقع نشده است.

اکنون به نظر می‌رسد پلیس با استفاده از نمونه‌های دی‌ان‌ای به این نتیجه رسیده که باد لروی کریستنسن ۶۷ ساله متهم به قتل فیروزه دهقانپور است. او سه پرونده دیگر در مورد جرایم جنسی داشته است.

استیو مارتین ۶۲ ساله که دوست فیروزه بوده در طول همه این سال‌ها پیگیر پرونده او بوده است. او می‌گوید از اینکه شنیده کسی دستگیر شده شوکه شده و هیچگاه اسم متهم را هم نشنیده بود.

بیشتر از جهان